Home     Kolderstok Batavia schaal 1/72
Kolderstok Batavia schaal 1/72

Kolderstok Batavia schaal 1/72


Kolderstok Batavia schaal 1/72


Kolderstok BATAVIA


€ 389.00


Artikelcode: Kolderstok BATAVIA

  • Productinformatie
  • Wat heeft u nog nodig?

Kolderstock de Batavia 1/72

Lengte        . 95 cm
Breedte  30 cm
Hoogte        75 cm

Dit model is in schaal 1 op 72 gebouwd met de replica in Lelystad als voorbeeld. Lijnenplan, tuigage, ornamenten en dekinrichting zijn gebaseerd op het op de Bataviawerf aanwezige origineel. Het model bestaat uit volledig lasergesneden kiel en spanten, volledige beplanking, dekinrichting, masten, bijbehorende tuigage en handgemaakte gegoten ornamenten. Zeilen kunnen als zelfmaakset, bestaande uit tekeningen, zeildoek en blokken apart bijbesteld worden.
Dit model heeft moeilijkheidsgraad 2/3 op een schaal van 4.

Verfset voor de Batavia – bestaande uit 6 kleuren plus primer van Vallejo.
- Flat yellow 70.953
- Scarlet red 70.817
- White 70.951
- Black 70.950
- Green sky 70.974
- Ivory 70.918

info website kolderstok ivm historiek

De Batavia is een retourschip, ook wel spiegelretourschip genoemd. Ze is bekend vanwege de schipbreuk op haar eerste reis in 1628/1629 en het beroemde verslag hierover: Ongeluckige Voyagie van ’t schip Batavia , geschreven in 1648 door de opperkoopman van het schip, Francisco Pelsaert.

De Batavia kreeg echter een nog grotere bekendheid vanwege de replica die eind vorige eeuw op de Bataviawerf in Lelystad gebouwd is, en heden ten dage nog altijd een bezoek waard is.

De VOC spiegelretourschepen hadden niet alleen een grote ladingcapaciteit, maar waren ook geschikt om passagiers te vervoeren. Het waren driemasters, waarvan de fokke- en grote mast onder-, mars- en bramzeilen voerden; de bezaansmast was getuigd met een kruiszeil en een langsscheeps Latijns zeil. Aan de boegspriet werd een blinde gevoerd. Kenmerkend voor deze schepen was het galjoen, dat tot 1/5 van de scheepslengte kon zijn. Vanuit het galjoen werden de zeilen van de boegspriet bediend.

Het VOC-spiegelretourschip was door het dagelijks bestuur van de VOC in 1614 verdeeld in drie klassen, waarvan de grootste een lengte had van 150 Rijnlandse voet (ca. 43 meter). In 1626 werd overeenstemming bereikt over een grootste lengte van 160 voet (ca. 46 meter) (vocsite.nl, 2015). Omdat het schip zich bij conflicten moest kunnen verdedigen was het schip bewapend met 24 kanons.

De originele Batavia werd in 1628 gebouwd op de Peperwerf in Amsterdam en was conform de nieuwe klasse 160 voet. Ze verging op haar eerste reis naar het toenmalige Nederlands Indië op de kust van Australië. Resten van de Batavia en van de gruwelen kort na het vergaan zijn te bezichtigen in het Western Australian Museum in Fremantle, Australië.